انتخاب پمپ آب خانگی مناسب

انتخاب پمپ آب خانگی مناسب

پمپ آب خانگی یکی از مهمترین و پرکاربردترین لوازم و تجهیزاتی می باشد که در سال های اخیر به دلیل افزایش ارتفاع ساختمان های مسکونی و تجاری نیاز به استفاده از این دستگاه بسیار افزایش یافته است. انتخاب پمپ نامناسب علاوه بر ایجاد اخلال در کارهای روزانه، هزینه‌ های زیادی را برای مصرف کننده ایجاد می‌کند.

در این مقاله سعی بر این است شما را با انواع پمپ آب خانگی و عوامل مهم در انتخاب پمپ آشنا کنیم.

انواع پمپ آب خانگی:

بطورکلی همه پمپ ها به دو دسته جابجایی مثبت  و دینامیکی تقسیم می شوند، و معمولا پمپ آب خانگی از دسته پمپ های دینامیکی است:

  • پمپ سانترفیوژ (گریز از مرکز)
  • پمپ محیطی
  • پمپ بشقابی
  • پمپ جتی
  • پمپ خودمکش
  • بوسترپمپ خانگی

 

تفاوت پمپ های آب خانگی:

  • پمپ سانترفیوژ:

پمپ آب سانتریفیوژ از انواع پمپ هایی است که نقش بسیار مهمی را در زمینه ی انتقال آب و سیالات برعهده دارد که انرژی مصرفی آن هم از نوع جنبشی می باشد. نحوه ی عملکرد پمپ سانتریفیوژ به این صورت است که به وسیله ی نیروی گریز از مرکز سیال را با فشار بالا از چشمی پروانه به سمت خروجی پمپ هدایت می کند در واقع این مدل از پمپ قادر میباشد نیروی جنبشی را از الکتروموتور دریافت وبه  انرژی هیدرودینامیکی تبدیل کند که موجب افزایش جریان مایع پمپ می گردد و سپس  با ورود آب یا سیال و برخورد آن با پره ها دراثر نیروی مکش ایجاد شده توسط الکتروموتور پره ها و پروانه با سرعت زیادی شروع به حرکت کرده و به کمک نیروی گریز از مرکز فشار آبی که ایجاد می شود این توان را پیدا می کند که با سرعت به سمت خروجی انتقال داده شود

  • پمپهای محیطی:

 به پمپ هایی می گویند که می توانند سیالات را با دبی کم اما تا ارتفاع زیادی پمپاژ کنند و برای پمپاژ سیالات مخلوط با هوا ایده‌آل هستند.

  • پمپ بشقابی:

     

 از نظر ساختاری همان پمپ های سانترفیوژ هستند که فاصله بین صفحات دوطرف پره‌های پروانه خیلی کمتر است و شکل محفظه مانند بشقاب است . این سری پمپ‌ها می توانند نسبت متعادلی از دبی و هِد را ارائه دهند و برای کاربری هایی که نیاز به عملکردی کم صدا دارند مناسبند. پمپ های بشقابی در دو نوع تک پروانه و دو پروانه موجد هستند که مدل دو پروانه قدرت بیشتری نسبت به مدل تک پروانه دارد و برای هد و دبی بالاتر استفاده می شود. مدل دو پروانه صدای بیشتری نیز تولید می کند.

  • پمپ جتی:

نوع دیگری از پمپ ها می باشند که نسبت به پمپ های بشقابی آب را تا ارتفاع بالاتری پمپاژ می کنند. در مواردی که نیاز به هد و ارتفاع است از این پمپ استفاده می شود. از پمپ های جتی برای مکش آب از چاه ها نیز استفاده می شود.عملکرد این پمپ ها نزدیک به پمپ بشقابی می باشد با این تفاوت که یک قسمت اضافه دارند که باعث افزایش سرعت سیال می شود. این پمپ ها نسبت به پمپ بشقابی صدای بیشتری تولید می کنند.

  • پمپ خودمکش پمپهای گریز از مرکزی هستند که بدون نیاز به سوپاپ خارجی در بالای مخزن، چاه و یا استخر قرار میگیرند و میتوانند موجب ایجاد نیروی مکش و انتقال آب شوند (خوب است بدانید سایر پمپها به خودی خود توانایی مکش ندارند و تنها سیالی که وارد پمپ میشود را منتقل میکنند. در حالی که پمپهای خودمکش سوپاپ سرخود بوده و میتوانند این نیرو را ایجاد کنند).

 

  • بوسترپمپ : تامین آب در ساختمان هایی که سطح فشار لازم را ندارند، از طریق نصب یک عدد پمپ محقق خواهد شد. این پمپ آب می تواند همراه با مکش آب در لوله های آمده از آبرسانی شهری، سطح دبی را افزایش داده و آن فشار مطلوب را تأمین سازند. از طرفی در ساختمان های بلند مرتبه که نیاز است آب راهی ارتفاع قابل توجهی باشد، استفاده از پمپ ها ضروری به نظر می رسد تا بتوان حجم قابل قبولی از آب را در بالاترین طبقات ساختمان ‌ها نیز داشته باشیم. در این بین مشکل نوسان فشار آب می ‌تواند عملکرد پمپ ها را تحت تاثیر بگذارد. نوسان در فشار آب، اگر راهی شیر های خروجی منازل باشد، اتفاق پسندیده ‌ای نیست. خصوصاً اگر این اتفاق در یک مجتمع بزرگ مسکونی حادث شود. از این رو برای رفع مشکل، ایده استفاده از بوستر پمپ ها را در نظر گرفته اند. در طراحی این تجهیز در پی این ایده هستند که بتوانند به ترتیبی سطح فشار در آب مصرفی ساختمان را ثابت نگه دارند. از این رو مجبور خواهند شد تا با تغییر سطح دبی در لوله های آب این هدف را تامین سازند. برای این منظور یعنی خلق شرایطی که بتوان سطح دبی را تحت کنترل درآورد، لازم است مسیر پمپاژ آب به شکلی مرحله ای تدوین شود. برای این منظور از پمپ های موازی هم استفاده می ‌کنند. این پمپ‌ ها که هر کدام ظرفیت محدودی دارند، در صورت کار کردن در کنار هم می توانند انواع سطح دبی را ایجاد کنند.
    از این رو در ساختار طراحی شده برای بوستر پمپ ها می توانید شاهد دو یا چندین پمپ موازی هم باشید که توسط یک خط آب ورودی تغذیه می ‌شوند و در سمت خروجی نیز، آب پمپ شده را در یک خط لوله بزرگ آب تخلیه می نمایند. هر یک از این پمپ ها تحت کنترل یک سیستم مرکزی قرار خواهند گرفت. سیستم با اندازه گیری هایی که در خروجی بوستر پمپ دارد، همراه با ساز و کار هایی برنامه ریزی شده، متوجه مقدار دبی مورد نیاز خواهد شد و می ‌تواند با ورود و یا خروج یک تا چند پمپ، این سطح دبی را تامین سازد.

عوامل موثر در انتخاب پمپ آب خانگی:

در زمان انتخاب پمپ آب باید به عوامل بسیاری توجه کنید، ولی برخی از آنها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که عدم در نظر گرفتن آنها در زمان خرید پمپ آب میتواند به شما خسارتهای مالی زیادی وارد کند.

برخی از مهمترین عوامل موثر بر انتخاب یک پمپ آب خانگی :

  • تعداد طبقات ساختمان
  • تعداد واحدها در هر طبقه
  • متراژ واحدها
  • تعداد شیرهای آب ساختمان
  • میزان مصرف آب

 

با توجه به مطالب گفته شده شناخت نسبی از انواع پمپ خانگی خواهید داشت. با این حال برای انتخاب راحت تر پمپ مناسب می توانید از جدول زیر استفاده کنید. در این جدول با توجه تعداد طبقات و تعداد واحد پمپ مناسب در نظر گرفته شده است.

جدول راهنمای انتخاب پمپ آب براساس تعداد طبقات:

 

تعداد طبقات

تعداد واحدها

نوع پمپ

توان (HP)

حداکثر ارتفاع (M)

حداکثر دبی (M3/H)

1 طبقه

تک واحدی

پمپ کوچک

0.5

38

2.5

2 طبقه

تک واحدی

بشقابی

0.5

20

5.4

3 طبقه

تک واحدی

بشقابی

1

33

6.0

2 طبقه

دو واحدی

بشقابی

1

33

6.0

3 طبقه

تک واحدی

جتی

1

52

3.2

3 طبقه

دو واحدی

دو پروانه

1.5

45

6

3 طبقه

سه واحدی

دو پروانه

1.5

45

6

4 طبقه

تک واحدی

جتی

1

52

6.3

4 طبقه

دو واحدی

دو پروانه

2

55

6.3

4 طبقه

سه واحدی

دو پروانه

2

55

6.3

5 طبقه

تک واحدی

دو پروانه

2

55

6.3

5 طبقه

دو واحدی

دو پروانه

2

55

6.3

5 طبقه

سه واحدی

دو پروانه

2

55

6.3

6 طبقه

تک واحدی

جتی

2

60

4.8

6 طبقه

دو واحدی

جتی

2

60

4.8

6 طبقه

سه واحدی

جتی

2

60

4.8